• Header Jos 1
  • Header Jos 7

foto-jos.nl

Azoren 2012

In het najaar van 2010 was ik eigenlijk al klaar met de voorbereidingen voor de Canada trip van 2011 en was ik al een het nadenken over 2012 en in dat jaar wilde ik naar de Azoren gaan. Mijn kameraad Albertjan had mij hierover horen praten en was even met zijn vrouw in overleg gegaan en rond de kerst van 2010 vroeg hij mij of ik nog steeds serieus was over de Azoren plannen en na het bevestigende antwoord van mijn kant vroeg hij of het misschien mogelijk was voor hem om mee te gaan en natuurlijk kon dat!

Na de geweldige vakantie van 2011 in Canada ben ik begonnen met het opstellen van een mogelijke route en na overleg met Albertjan tot een concept gekomen en nadat we de data hadden vastgelegd hebben we a la carte geboekt bij de Reisexpert en ons eigen reisplan geregeld.

DAG 1

15 Juni 2012 werden we door mijn broer Willem netjes op Schiphol gedropt en kon onze eerste gezamenlijke reis gaan beginnen en we waren er klaar voor. Na het boarden van de PH-TFA van Arkefly zijn we op tijd de lucht in gegaan en overgestoken naar de Engelse kust en die gevolgd tot het uiterste zuidwestelijke puntje en vanaf daar over open water naar de Azoren.

Na een vlucht over een wisselend wolkendek kwamen we bij de Azoren aan en werd de landing ingezet op vliegveld Lajes op het eiland Terceira en al snel na de landing waren we door de douane heeb en hadden we onze huurauto ook al gekregen en konden we naar ons eerste onderkomen rijden in Angra Do Heriosmo. Dit stadje staat op de Unesco werelderfgoed lijst en terecht. Na het parkeren van de auto zijn de de stad ingewandeld en hebben genoten van de uitzichten en de sfeer die deze plaats uitstraalt. Na twee regenbuien doorstaan te hebben zijn we terug gegaan naar de auto en het laatste stukje naar het hotel gereden om in te checken. Nadat we alles op de kamer gereed gemaakt hadden zijn we weer de stad in gegaan en eerst het lokale fort bezocht en daarna de jachthaven en het stadscentrum ingewandeld.

We hebben later heerlijk gegeten bij een steakhouse onder het genot van live voetbal en halverwege de avond terug gewandeld naar het hotel voor de nacht.

DAG 2

Vandaag gaan we met de auto het eiland verkennen en vanuit het hotel linksaf geslagan langs de kust en na een paar kilometer hadden we al het eerste vissersdorpje gevonden en zijn daar even gaan wandelen.

Na ons bezoek aan dit plaatsje zijn we verder blijven rijden langs deze kustroute en hebben verschillende plaatsen bezocht onderweg. Wisselend weer, maar het was wel genieten van alles wat we zagen. Na de westkust van Doze Ribeiras kwamen we bij de wat ruigere noorkust met steile kliffen en mooie vergezichten en kleine strandjes en ook tussen rotspartijen enige natuurbaden gezien. Na een lokaal rondje rond het vliegveld een volgende tussenstop gemaakt in Praia Da Vitoria.

Na het bezoek aan de jachthaven en de lokale boerenbeurs zijn we terug gereden naar Angra Do Heroismo en nadat we ons even in het hotel hadden opgefrist bleek het buiten weer te zijn begonnen met regenen en hebben we besloten lekker in het hotel te blijven voor het avondmaal en hebben daarna nog rustig een drankje gedronken om deze dag af te sluiten.

DAG 3

Vandaag gaan we het centrale deel van het eiland bezoeken en gezien de weersberichten zullen we het niet droog gaan houden en hangt er bewolking boven de toppen en dus gaan we gewoon op weg en zien wel wat deze dag ons zal gaan brengen. We zijn begonnen bij de Lagoa das Patas en dat is een mooi parkje en de beklimming van de Serre de Santa Barbara was in de dichte bewolking en zijn we wel naar de top gereden, maar helaas zonder mooi uitzicht.

Eenmaal weer beneden zagen we een mooi meertje met een huisje langs de weg en dat bleek de ingang van een grottenstelsel te zijn en deze was op dat moment nog dicht en zijn we door gereden naar de Furnas Do Enxofre en dat zijn kleine kraters en openingen van waaruit gassen naar boven komen en een lichte sulfer lucht was daar ook wel ruikbaar.

Na ons bezoek aan dit park zijn we weer trug gereden naar de grotten om die te bezoeken en daar ze nu wel open waren zijn we naar binnen gegaan en hebben daar lekker rustig rond kunnen lopen, want we waren de enige gasten op dat moment. Sommige doorgangen waren erg smal en waar ik reeds doorheen was kwam Albertjan nog achteraan en die liep dus recht de zoeker van de camera binnen. Na dit bezoek weer de volgende berg op gereden en dus weer de wolken in. Erg zonde, maar het is niet anders. Bovenop de berg wel even heel langzaam moeten rijden, want een kudde koeien had bezit genomen van de weg en hadden geen haast deze weer te verlaten. Na dit oponthoud zijn we weer verder gereden naar een laatste stukje kuststrook die we nog niet gezien hadden en na de terugkomst in het hotel zijn we daar de rest van de avond gebleven, samen met nog andere aanwezige Hollanders en gezamenlijk naar het voetbal gekeken onder het genot van een drankje.

DAG 4

Na het ontbijt zijn we weer gaan wandelen en nu met mooi weer en dus langs het fort gewandeld naar ons doel van deze ochtend, de Monte Brazil. Deze rotspartij ligt op de kop van Angra en dus wilden we die verkennen en beklimmen en na de eerste top beklommen te hebben zagen we dat het er toch iets anders uitzag als eerder gedacht, want deze berg heeft geen twee toppen, maar eigenlijk 4 met een dal daar binnenin. Nadat we de tweede top beklommen hadden zijn we weer naar het stadje gewandeld om te lunchen. na nog weer een stukje door Angra gewandeld te hebben zijn we terug gegaan naar het hotel om ons voor te gaan bereiden op het tweede deel van de trip en wel de vlucht naar en het verblijf op Sao Jorge. 's Avonds in het hotel gegeten en lekker op tijd plat gegaan.

DAG 5

05.00 uur opgestaan en na het in ontvangst nemen van de ontbijtpakketjes ( avond ervoor besteld ) zijn we naar het vliegveld gereden en hebben de auto ingeleverd en was het wachten op de aankomst van onze kist, een heuse DeHavilland Dash8 Turbo prop kist. Met deze kleine kist vertrokken voor de vlucht naar Sao Jorge en na deze korte vlucht aangekomen op het vliegveldje van dit eiland en vlak voor de landing hadden we een rots gezien en een havenplaatsje die er mooi uitzag vanuit de lucht. Meteen na de landing kregen we onze koffers en toen de geplande huurauto niet wilde starten zijn we naar het havenplaatsje Velas gebracht voor een vervangende auto en die startte wel. Na een korte rit naar boven sta je boven het plaatsje en heb je een mooi uitzicht naar beneden. Dit gaan we vaker zien deze dagen op dit steile eiland.

Na even te hebben staan kijken naar Velas zijn we weer in de auto gestapt en twee kilometer doorgereden en weer naar beneden naar het eerste stukje land tegenover Velas en daar hadden we ons appartement geboekt. na het parkeren van de auto naast dit optrekje hebben we even staan genieten van het uitzicht en daarna de auto uitgeladen en alles naar binnen gebracht. Eerst maar eens koffie gezet en heerlijk buiten in het zonnetje gezeten en genoten van zowel het uitzicht naar Velas als naar de overkant van de baai en dus; Pico!

Na een locale wandeling door dit dorpje zijn we weer in de auto gestapt en terug gereden naar Velas om daar rond te gaan kijken en boodschappen te gaan doen. Vanavond eten we in ons stulpje aan het water en morgen gaan we het eiland bekijken.

A pool with a view!

DAG 6

Vandaag gaan we Sao Jorge rond rijden en de Fajas bezoeken en met Albertjan achter het stuur zijn we langs Velas gereden en ook nu clockwise het eiland gaan bekijken. Via Beira overgestoken naar de noordkust en daar zagen we al snel onze eerste Faja en wel de Faja Do Ouvidor, werkelijk waar prachtig! Een kleine landtong en dan honderden meters steil omhoog. Bij Norte Pequeno zijn we er eentje naar beneden gaan wandelen en tot even boven zeeniveau gedaald en vanaf daar weer een zware klim gehad terug steil omhoog naar de auto. Dat doen we niet nog een keer...... Verderop ligt de beroemde Faja Dos Cubres en die afdaling hebben we met de auto kunnen maken en eenmaal beneden werkelijk genoten van het uitzicht rondom.

Nadat we deze Faja hadden bekeken weer in de auto gestapt en naar boven gereden en vanaf daar richting Topo gegaan, over de heuvelrug heen. Eenmaal in Topo daar even bij de vuurtoren en het strandje gekeken en daar stond de Renault geparkeerd, die de dag er voor niet wilde starten op het vliegveld.........Deze hebben ze dus toch weer aan de praat gekregen en aan een ander Nederlands stel meegegeven. Na ons bezoek aan deze regio weer langs de kustweg terug gereden richting Velas en bij Urzelina hadden we nog een leuk restaurent aan het water gezien en dus 's avonds daar weer heen gereden voor het avondmaal, maar helaas was alles aldaar gesloten en moesten we toch weer naar Velas terug rijden. we hebben bij de pizzaria gegeten en dat smaakte erg lekker en toen we naar buiten liepen hoorden we een vreemd gelach in het dorp en dat bleek boven onze hoofden te zijn! Vele vogels vlogen boven Velas en hadden een vreemd Auwauw geroep dat we nog nooit eerder gehoord hadden en daar even naar staan luisteren. Treug bij ons optrekje was het geluid ook goed hoorbaar en heb ik daar nog wat opnames van gemaakt en later bleek dat dit Corey's geweest waren. Het was moeilijk om in slaap te vallen met dit geluid boven je hoofd deze avond.

DAG 7

Vandaag gaan we de westpunt van het eiland bezoeken en hopelijk nog het centrale deel van het eiland omhoog, als de bewolking dat toelaat tenminste. We begonnen met een bezoek aan het Sete Fontes park en daar staan boomsoorten van over de hele wereld verzameld en dit was een mooi park, maar helaas was het lichtjes gaan regenen en dat drukte de pret wel een beetje. Lnagzamerhand ging het harder regenen en zijn we nog wel de centrale bergkam over gereden met de auto, maar was er van wandelen geen sprake meer. In het begin van de middag weer terug in Velas en daar even lekker onderuit gegaan op de bedden in afwachting van beter weer. We hebben nauwelijks geslapen, maar het was even heerlijk om lekker onderuit te liggen. In de loop van de middag klaarde het weer op en kwam het zonnetje weer tevoorschijn, al was het nu wel met een stevige bries over het water. Voor het avondeten waren we weer naar Velas gereden en zijn op tijd weer plat gegaan deze avond, want morgenochtend begint deel 3 van deze vakantie.

DAG 8

Vandaag vliegen we naar Sao MIguel en dat is het derde en laatste eiland dat we bezoeken op deze trip. De afgelopen dagen al meerdere malen dolfijnen gezien tussen Sao Jorge en Pico en ook nu, tijdens het ontbijt, zagen we ze weer voorbij zwemmen. Pas vlak voor het inchecken voor de vlucht kwam de verhuurder pas aan op het vliegveld om de sleutels van de auto in ontvangst te nemen en konden we eindelijk aan boord van de kist en vertrekken..  Na de aankomst in Ponte Delgada leek het al snel alsof we terug waren op het vaste land, want dit eiland voelde heel anders aan en op de wegen was het erg druk. Albertjan raakte de navigatie even kwijt en nadat we de auto geparkeerd hadden en een lokaal rondje gelopen hadden had ik door hoe en waar we heen moesten en even later hadden we het hotel gevonden. Voordat we de koffers uitgepakt hadden was het al na 3 uur en besloten we alleen nog in de stad te gaan wandelen en het oorspronkelijke plan van een ritje te laten vervallen. We gaan even naar de haven en meteen ook kijken waar de uitbater van de whale watch tours zit en hoe laat we morgen aan boord dienen te verschijnen.

Nadat we die plek gevonden hadden zijn we verder door de stad gaan wandelen en hebben nog leuke plekjes gezien. Helaas begon ineens mijn linkeroog te trillen en tranen  en zijn we eerst even terug gegaan naar de hotelkamer voor mijn zonnebril, maar die mocht niet meer baten. De rest van de middag en avond heb ik last gehouden van mijn oog en een bijkomende hoofdpijnaanval. Heerlijk op een terrasje gegeten en in de loop van de avond terug gegaan naar de kamer voor de nacht.

DAG 9

Vandaag zouden we met de boot het water op gaan op zoek naar walvissen, maar door de laaghangende wolken boven het open water hadden de spotters nog niets waar kunnen nemen en vond men het zicht te slecht om uit te gaan varen. We konden kiezen voor de middagtocht of de tocht van morgenochtend en na overleg besloten we de tocht van morgen te gaan doen en zijn terug gewandeld naar het hotel om in de auto te stappen en over het eiland te gaan toeren. Ook nu weer clockwise vertrokken en roichting de Sete gegaan en eenmaal daar aangekomen zat deze in de laaghangende bewolking en was niet goed zichtbaar. De Sete Cidades is een krater met daarin meerdere meren en dus een speciaal plekje op moeder aarde en we baalden van het feit dat we teveel last hadden van de bewolking.

We hebben heerlijk in het dal gewandeld en mooie plaatjes kunnen schieten, maar af en toe was de krater rand even zichtbaar en dat was niet voldoende voor "de plaat" van dit meer.

We zijn door gereden naar de bovenrand van de krater op de Pico do Carvao en daar stonden we weer eens midden in de wolken en dus baalden we daarvan. Onderweg naar beneden weer even bij de observatie plek gestopt, maar het zicht was nog niet verbeterd en dus doorgereden naar het volgende wereldwonder, de Lagoa de Fogo en ook daar hadden we last van de laaghangende bewolking en bleven de wereldplaten uit....

De rest van de toer over dit gedeelte van het eiland was erg mooi en nadat we terug gekomen waren in Ponte Delgada zijn we lekker op een terras gaan zitten aan het water voor het avondmaal en hebben we ons weer op kunnen laden voor de volgende dag.

DAG 10

Vandaag gaan we dan toch het water op en voor het vertrek hield een Russisch gezin de boel danig op, want eerst weigerde de moeder een lifesuit aan te trekken en nadat haar duidelijk gemaakt was dat ze anders niet mee mocht kleedde ze zich toch aan en net voor het vertrek van de boot hield ze deze weer tegen, want hun bediende moest nog even flesjes water gaan regelen. We waren nog niet buitengaats of ze heeft alles onder gekotst in de boot, asociaal zootje Russen! De oceaandeining is prachtig en deze hoge, maar ook brede golven waren een genot voor het oog en daar overheen vliegen met een zodiac is normaliter ook altijd leuk, maar nu werkte mijn lijf even niet mee en voelde ik mij langzamerhand beroerd worden en weer licht in het hoofd, net als de dagen ervoor vanaf het moment van de traanoog. We vonden twee groepen dolfijnen en hebben daar even rondgevaren, maar op het moment dat de captain het idee had dat hij er niks beters van kon maken deze dag riep hij nog 1 keer naar de spotters op de wal of ze nog iets gezien hadden en eentje vertelde dat hij dacht nog iets gezien te hebben, niet ver van onze locatie af en de captain besloot daar toch even heen te varen. We moesten nu dwars over de grote golven heen springen en na deze bumpy ride kwamen we uiteindelijk naast een  Noordse Vinvis te varen en konden we daarvan genieten. Ik denk dat de captain zelf daar het meeste van genoot, want zijn gok betaalde zich uit en kon hij zijn passagiers toch nog een walvis geven.

Een Noordse Vinvis zwemt vlak onder het wateroppervlak en als je goed kijkt zie je het spoor van de staartslagen als "footprint" op het wateroppervlak als kleine kolkjes en zo kan je deze goed volgen en dat hebben we minutenlang gedaan. Normaliter trekken deze vissen al begin Juni door naar andere oorden, maar gelukkig waren ze nog niet allemaal weg! Onder het geluid van het constante gekots van de Russen achterin de boot zijn we weer terug gevaren naar de haven en kon de Russiche delagatie als slappe dweilen van boord getrokken worden door hun bediende en konden wij verder gaan met de auto over het eiland. Nu gaan we naar Furnas en Nordeste en het weer zit mee.

Albertjan was als navigator weer naast mij gaan zitten en na een toch vermoeiende boottocht was het moeilijk om de juiste route te houden en reden we een paar keer verkeerd; maar goed, zo kom je nog eens ergens.....

We kwamen er samen niet meer uit en ben ik zelf gaan navigeren en dat ging eigenlijk niet veel beter en na het bezoek aan Furnas en Caldeiras dachten we dat we alles weer onder controle hadden en stuurde Albertjan mij weer de verkeerde kant op. We kwamen zelfs nog midden in een precessie uit en zonder verkeerd te zijn gereden hadden we dit nooit kunnen zien. Dat was ook het moment om elkaar even aan te kijken en te besluiten terug te gaan rijden naar het hotel en rust te gaan nemen. Eenmaal terug in het hotel stelde Albertjan voor om naar het seafood restaurent te gaan en dat hebben we ook gedaan als mooie afsluiter van deze vakantie.

DAG 11

Na een goed ontbijt in het hotel rustigaan de koffers gepakt en naar het vliegveld gereden en de auto ingeleverd bij Hertz. We hebben op dit eiland maar een klein stukje kunnen bekijken en dus gaat dit eiland, samen met Pico en Failal, weer op mijn verlanglijstje voor een latere datum. Terceira was mooi en groen en Sao Jorge apart en steil en die heb ik allebei wel voldoende gezien, maar Sao Jorge moet zeker nog een keer over en de Sete blijft nog op mijn lijstje staan om mooi te kunnen fotograferen. Het is een mooie juni maand geworden met eerst een vierdaagse trip naar de Ardennen met Jelle, gevolgd door deze vakantie naar de Azoren met Albertjan en als toetje heb ik nog drie dagen B&B geboekt net buiten Winterberg via vakantieveilingen en daar ga ik alleen heen. 2013 weer naar Canada en daarna ligt alles nog open, maar ik ga zeker nog eens terug naar de Azoren.

Na het aanhoren van mijn vakantie verhaal zijn buren van mij ook nog een weekje naar Sao Miguel geweest en die hebben geen wolkje boven de kratermeren gehad die week...........