• Header Jos 1
  • Header Jos 2
  • Header Jos 3
  • Header Jos 4
  • Header Jos 5
  • Header Jos 6
  • Header Jos 7

foto-jos.nl

IJsland 2017

2017 staat in het teken van IJsland!

Na jaren dit op de bucketlist gezet te hebben en er niet echt mee bezig te zijn geweest moest het er nu maar eens van gaan komen!

Twee weken ingelezen in bestaande routes en toen een excel file geopend en in gaan vullen met wat ik allemaal wilde gaan zien en doen en dan kom je uit op ongeveer 19 dagen voor een vol rondje met daarin bijna alle highlights en wensen en van daaruit verder gaan werken. Ondertussen kwam Albertjan met het bericht dat hij, net als in 2012 naar de Azoren, graag mee wilde en daar was ik erg blij mee. De excel file aangepast met zwarte en rode dagen waarbij de rode dagen optioneel waren en zo kwamen we uit op een minimum van 12 dagen en een maximum van 18 dagen en toen zijn we gaan overleggen en strepen en zo op een reis van 15 dagen uitgekomen. We hoeven geen dag in Reykjavik zelf en geen extra derde dag bij Myvatn en zo zijn we tot een mooie route gekomen.

Dag 1: De vlucht vanuit Amsterdam naar Keflavik, de auto ophalen en via Skogar naar Reykjavik voor de avond en nacht.

Dag 2: De Inner Golden CIrcle rijden en eerst naar de Gullfoss waterval en Geysir en via THingvellir park naar Selfoss en door naar Vik I Myrdal. We beginnen op de plekken die later op de dag veel toeristen trekken en hopen voor die drukte daar weg te zijn en door te kunnen.

Dag 3: Vanuit Vik I Myrdal een rondrit langs de kuststrook met bezoekjes aan onder andere de Seljalandfoss en Skogafoss watervallen en de Solhiemajokull Gletscher

Dag 4: Vanuit Vik I Myrdal langs de kustroute naar Hofn via Skaftafel , Jokursalon en de Falljokul Gletscher.

Dag 5: Vanuit Hofn de Gletchers bezoeken van de Vatnajokull

Dag 6: Vanuit Hofn naar Egilsstadir langs de kustroute met bezoeken aan de mooie kliffen en hopelijk papegaaiduikers

Dag 7: Vanuit Egilsstadir de diverse kustplaatsjes bezoeken en de kliffen bekijken en naar de vogels kijken

Dag 8: Vanuit Egilsstadir naar Myvatn en onderweg reeds de Dettifoss watervallen van zowel de oostkant als westkant bekijken en de Krafla vulkaan bekijken

Dag 9: rondrit rondom het meer en alle bezienswaardigheden vanuit Myvatn

Dag 10: eerst naar Husavik of Hauganes rijden en van daaruit in de middag door naar Akureyri via de Godafoss waterval

Dag 11: Vanuit Akureyri naar Skagafjordur en in de middag door naar Blonduos en omgeving

Dag 12: Vanuit Blonduos naar Stykkisholmur met bezoek aan de Borgarvirki planes en de Kolugjufur waterval

Dag 13 Snaefelssjokul park bezoeken en langs de rotsformaties wandelen

Dag 14: Vanuit Stykkisholmur via Borgarness naar Reykjavik

Dag 15: Terug naar het vliegveld en weer naar Amsterdam vliegen

Voor onderweg hebben we ook een paar film locaties vanuit de serie Game Of Thrones die we willen bezoeken en natuurlijk houden we de optie open om vanuit Husavik of Hauganes nog een Whale Watch tour te gaan doen als we daar zijn voor het walvismuseum. We hebben een 4x4 auto gehuurd ( Suzuki Vitara ) en hebben er erg veel zin in!

Nu eerst de feestdagen doorkomen en dan in het nieuwe jaar aftellen naar september en onze vertrekdatum.

Jos.

 

Vanmorgen op tijd wakker en alles klaar gezet in de gang en Willem was mooi op tijd bij mij en na het inladen doorgereden naar Albertjan om hem op te halen en door gegaan naar Schiphol. De rij bij de incheckbalie was best lang en na het inchecken van de koffers waren we zo door de douane heen en konden een mooi plekje vinden in de D pier voor een bakkie koffie en een broodje. Vandaag 2 vluchten vlak achter elkaar aan naar Keflavik en wij zitten in de tweede.

De TF-FIC en FIK kwamen binnen om ons allemaal op te halen en we gingen vrij laat boarden, maar konden toch nog op tijd vertrekken naar de Zwanenburgbaan om op te stijgen.

Assendelft en de Zaanstreek zijn goed zichtbaar!

We vlogen het eerste stukje langs de kust en dat uitzicht was prachtig!

Den Helder, de razende bol en Texel zijn hier goed zichtbaar. Daarna door naar het noordpuntje van Schotland en door naar IJsland.

Toen we eenmaal voorbij Schotland waren nam de bewolking onder ons toe en konden we niks meer zien beneden en pas vlak voor de landing zagen we het slechte weer beneden.

Het duurde even voordat we van boord konden en onze koffers weer hadden, maar dat was niets vergeleken bij de wachttijd die we bij de autoverhuur hadden, wanr daar hebben we dik anderhalf uur gestaan en kregen uiteindelijk een Dacia Duster mee.

Het was dus al vrij laat dat we vertrokken vanaf het vliegveld en dus maar meteen doorgereden naar Reykjavik en Snorris Guesthouse.

Na het uitladen van de auto zijn we een lokaal rondje gaan wandelen en eerst even bij de mooie kerk gaan kijken die we al vanaf de guesthouse konden zien en daarna langs de waterkant terug naar ons deel van de stad en lekker gaan eten bij de roadhouse.

Het weer was wat beter geworden in de vroege avond en de wind was gaan liggen, waardoor we nog heerlijk gewandeld hebben. We hebben gegeten bij de roadhouse en dat ligt vlak bij onze guesthouse en zo sloten we deze eerste dag in IJsland af.

Dag 2 van onze reis was de Inner Golden Circle en door richting Vik. Vandaag dus de dag waarop we de meeste andere toeristen nog tegen zullen gaan komen en vanaf morgen gaat het wat rustiger worden onderweg. Na een simpel maar goed ontbijt bij Snorri zijn we iets later als gewenst vertrokken en noordoostwaarts Reykjavik uitgereden naar onze eerste stop en dat werd Pingvellir park. Daar aangekomen begon het grote genieten meteen, want wat is het hier ongelofeloos mooi zeg! We zijn lekker rond gaan wandelen en gaan genieten van alles wat hier te beleven is. De scheuren in de aardkorst tussen de 2 tectonische platen die hier 2cm per jaar verder uit elkaar schuiven en het meer en steile rotswanden.

Deze geul wordt dus elk jaar 2cm breder. We zijn hier dus best lang gebleven en nadat we ook beneden langs het meer gewandeld hadden zijn we weer verder gegaan naar Laugarvatn en omgeving en voor het plaatje met kuuroord heb je nog een afslag naar een rotspartij waar vroeger nog in kleine huisjes in de rotsen gewoond werd. we hebben hier even rondgekeken en een bakkie koffie gedronken bij dit kleine museum.

Langs dit meer zitten de kuuroorden en hierna nog even bij een kleine waterval langs de weg gekeken en toen weer in de toeristenstroom meegegaan naar Geysir.

Hierna is het nog een klein stukje door rijden naar de grote Godafoss watervallen en die waren ook waanzinnig mooi.

Vanaf de Godafoss watervallen moet je erst een klein stukje terug om dan linksaf te kunnen richting Fludir en het tweede deel van onze rit van vandaag. We lopen ongeveer anderhalf uur achter op schema en jammer dan, want we gaan ons niet haasten. Op het stukje terug rijden zagen we in de verte de Strokkur nog weer een pluim stoom uitblazen  en die is duidelijk te zien boven de rode auto.

Na deze wat kleinere waterval zijn we doorgereden naar onze laatste tussenstop voor vandaag, de Seljalandfoss watervallen. Helaas was het bij aankomst een stuk slechter weer geworden en moesten we het met laaghangende bewolking doen en motregen.

Nu is het nog 26km rijden naar onze overnachtingsplek voor de komende 2 nachten en die ligt naast een aparte rots en net voor de toerit van de Skogafoss waterval.

Morgen ook een druk programma voor de boeg, want in dit deel van IJsland is zo veel moois te zien! Na het inchecken heerlijk in het restaurant gegeten met uitzicht op de bergen achter ons en zo konden we terugkijken op een hele mooie dag en dat er maar nog meer van deze mogen volgen.

Vanmorgen was het erg slecht weer buiten en met de wetenschap dat het niet geweldig zou worden vandaag toch de rit het binnenland in aangevangen en richting Laumanner gereden.

Nadat we de asfaltweg verlaten hadden en een F weg opgereden waren kwamen we een auto op de kop tegen, maar die was al gemarkeerd voor verwijdering door de politie en daar was gelukkig niks ernstigs mee aan de hand.

Verderop op de route ging een busje rechtsaf een dirtroad op en achteraf gezien hadden we deze ook moeten nemen, maar zijn rechtdoor gegaan richting Laumanner en kwamen uiteindelijk op de top van een kale berg uit bij de waterkracht centrale en daar nog even rondgekeken.

Nadat we besloten hadden niet verder deze route te gaan volgen zijn we een stukje terug gereden in deze omgeving om naar Gjain te rijden en ook dat lag in the middle of nowhere en zelfs als je daar aan komt twijfel je nog of je wel goed zit. Er is niets te zien en te beleven in deze regio en toch ligt hier een verstopte oase van rust en absolute schoonheid!!

We gaan weer verder en over dit soort weggetjes door de bergen terug naar de hoofdweg en door naar een ander verborgen plekje en dat zijn de grotten van Arnarkar.

Volg de paaltjes het land in en uiteindelijk kom je dan bij de grot uit.

We zijn hier niet naar beneden gegaan, want er was verder niemand en er wordt aangeraden speciale gear mee te nemen omlaag en de 500mtr lange tunnelstelsel in.

De seljalandfoss hebben we gisteren al gezien, maar met slecht weer en op het moment dat we er nu weer langs kwamen was het wederom apeweer en zijn we doorgereden naar de volgende stop voor vandaag en dat was de Skogafoss waterval.

Nadat we beneden gekeken hadden zijn we de trap omhoog gegaan en zijn het pad verder omhoog gaan volgen en daar zijn nog een paar kleinere watervallen te zien.

De Skogafoss ligt om de hoek bij ons hotel en dus waren we zo weer terug en zijn nog snel even bij de rots gaan kijken, waar vroeger mensen onder gewoond hebben.

Weer een goede dag gehad en de meeste regen viel ook vandaag tijdens onze verplaatsingen, behalve 2x bij de Seljalandfoss dus....

Net nog even buiten gestaan om te kijken naar een klein beetje Noorderlicht dat nu te zien is en morgen weer een lange rit voor de boeg. Op naar Hofn en de gletsjers

Vanmorgen wakker geworden met een zonsopkomst en een redelijk heldere hemel en dus goede hoop op een mooie dag!

Op 3km van ons hotel ligt de Skogafoss en daar waren we gistermiddag al op geweest, maar daar vlak bij ligt het Skogar museum en daar wilden we beginnen met het kleine openluchtmuseum aldaar, maar die was nog niet open. Snel even een paar plaatjes over de heg gemaakt en daarna weer de auto ingestapt, want we hebben een vol programma vandaag.

Gistermiddag waren we dus nog hier boven en hebben, door de laaghangende bewolking, nooit gezien dat hier al een gletsjer ligt en dat verbaasde ons zeer. De volgende stop ligt maar iets verder en dat is de Solhiemajokul gletsjer en daar zijn we naar toe gewandeld.

Schuin tegenover deze gletsjer ligt de volgende parkeerplaats en vanaf daar is het bijna 4km lopen naar het strand van Solhiemasandur en het aldaar gelegen vliegtuigwrak van een Amerikaanse Dakota, die daar in 1943 gecrashed is. Het bezoek aan dit wrak stond heel erg hoog op mijn verlanglijstje en dus lekker die kant op gewandeld.

Ik had mij voorgenomen om iets stouts te gaan doen als ik ooit bij dit wrak zou komen en dus moest het er nu van gaan komen!

Het plaatsen van een AOG sticker was een absolute must en hij zit er nu op en hopelijk blijft deze nog wel even zitten totdat weer en wind deze wel weer zal verwijderen. Of iemand anders......

Na de 4km terug gewandeld te hebben zijn we weer in de auto gestapt om verder te gaan, want we zijn in tijd al een stukje onderweg vandaag, maar in kilometers zijn het er nog maar 6.... Volgende stop de Dyrholaey rots.

Het wandelen op en rond deze rotspartij was heerlijk en na een tosti te hebben gegeten in Vik zijn we echt door gaan rijden, want het is al 14.30 uur en we hebben nog bijna 200km te gaan vandaag.

Albertjan reed en ik maakte af en toe een plaatje door de voorruit of zijraam en zo reden we hier voorbij de kleine waterval van Foss A Sidu en in 1 stuk door naar Skaftafel en hier even gestopt ter orientatie voor morgen, want we gaan nu door naar de Jokursalon voor een korte stop en dan door naar Hofn voor het avondeten en de nacht.

Morgen eerst terug rijden naar de Skaftafel en vanaf daar gaan we weer rustig aan deze kant op rijden en alles rustig bekijken. De weerberichten zijn goed voor de woensdag.

Hier gaan we morgen nog veel meer van genieten en dit was nog maar even een voorproefje!

Het laatste stuk naar Hofn was goed te doen en toch nog redelijk op tijd bij de slaapplaats aangekomen.

Wij hebben een deel van het bovengedeelte met balkon op het westen met uitzicht op de gletsjers en het lokale vliegveldje. Meer heb ik niet nodig....

Vandaag is Gletsjer dag en we starten met eerst 134km terug te rijden naar Skaftafel om vanaf daar weer de weg terug te gaan rijden en alle stops te gaan maken.

Bij het passeren van de Jokulsarlon zagen we dat het nog rustig was, de zon in een goede positie stond en dat de ebstroom volop tekeer ging en dus maar even gestopt en lekker genoten van de uitgaande stroom aan water en ijsblokken.

Eerste aanblik bij het ochtendgloren.

Het was weer heerlijk genieten, net als gisteren. Daarna weer in de auto richting de Skaftafel en toch nog weer een extra tussenstop ingelast bij Kviamyrarkambur.

Mooi plekje vlak langs de weg en niet druk bezocht.

Eenmaal bij Skaftaferl aangekomen zijn we de Svartifoss wandeling gaan doen van 2,5 km naar boven naar de waterval en daarna door naar de bovenkant van deze heuvelrug om de gletsjer goed te kunnen zien.

Het uitstroomgebied van de gletsjer naar zee en vroeger liep de gletsjer tot in de zee door. Na deze wandeling even fish&chips gegeten en toen weer de auto in en een klein stukje gereden naar Svinafellsjokull en daar ook even rondgekeken.

De volgende stop op de terugroute was de Fjallsarlon.

Om het af te leren voor de derde keer naar de Jokulsarlon gereden en daar op het strand gaan genieten van de aldaar gestrande ijsblokken na de ebstroom.

En natuurlijk ook nog even bij het binnenmeer en het schouwspal aldaar.

Omdat we nog wat tijd over hadden had Albertjan nog een laatste stop om te doen en dat was de Hoffelsjokull en met de al laagstaande zon daar nog aangekomen.

We hebben een geslaagde dag gehad met veel mooie uitzichten en een strakke wandeling naar de Svartifoss en via de bergkam weer terug.

Vandaag maar 250 km met de auto naar het oostelijke deel van het eiland en met maar een paar tussenstops in de planning.

We vertrokken en wilden gewoon wat korte stops maken langs de kust op plekjes die we er leuk uit vonden zien.

Er was 1 kleine waterval op het lijstje en die konden we niet direct vinden, ook al gaf google aan dat we er waren. Op die locatie had je een mooi uitzicht over de baai en hoorden we op de tweede locatie waar we gingen zoeken eindelijk het water vallen en hadden we deze verscholen waterval gevonden.

Langs de doorgaande weg zagen we nog een kleine waterval, maar die was alleen via het erf van de aldaar wonende boer bereikbaar en dus snel even een plaatje geschoten en weer door gegaan.

Bij de aankomst onder aan de Hengifoss waterval leek het allemaal even te doen, maar de klim naar boven was best heftig en je gaat 300 meter klimmen naar deze waterval.

We dalen weer af en dit is de lagere waterval.

Boven in beeld is de hoogste waterval goed te zien en we dalen verder af naar de parkeerplaats.

Om klokke 3 uur waren we bij ons onderdak adres en zijn na het inchecken een lokaal rondje rond het meer gaan rijden en ook even een momentje gestopt bij het vliegveldje van deze plaats en daar wel 1 heel vliegtuig kunnen scoren.

Na het avondeten starte Ab de auto weer en opeens deed de verlichting het niet goed meer en morgenochtend even bij daglicht kijken wat hier aan de hand is. Op het vliegveldje zit ook een Avis vestiging en kunnen we daar evt even langs rijden als het nodig is om een zekering te vervangen of iets dergelijks.

Vandaag was de dag om rustig aan langs de kust te gaan rijden en 4 fjorden aan de oostaknt te gaan bezoeken. Het weer was niet al te best vanmorgen en we moesten eerst even langs het vliegveld om ons bij de Avis te melden met de verlichtingsproblemen van onze auto. Volgens ons was er alleen een zekering stuk, maar de man van de Avis belde naar de Toyota garage in het dorp met de vraag of ze er even naar konden kijken, maar die hadden geen tijd.......... Dus een andere Duster meegekregen en waar op de andere al meer dan 60.000 km stond had deze er net 22.000 onder de wielen gehad. Even alles overladen en het papierwerk aanpassen.

De linker ingeleverd en met de rechter zijn we verder op pad gegaan naar de eerste fjord en daarheen moesten we door een 6km lange tunnel rijden en dat was leuk om meegemaakt te hebben, want dit is de langste tunnel van dit deel van  IJsland.

We hebben heerlijk rondgewandeld door dit plaatsje en daarna naar de volgende fjord gereden langs de kustweg en die was her en der onverhard, maar goed berijdbaar.

Hier was niet zo veel te beleven en dus weer doorgereden naar de volgende fjord en dat werd een rit van meer dan 40 km over een onverharde bergweg die her en der stijl omhoog en omlaag ging en alleen met een 4x4 bereden mocht worden. Het was een absolute aanslag op de Duster haar banden en ophanging en ook op mijn armen......en de zenuwen van Ab.....Mjoifjordur heet deze afgelegen plek.

Overal waar je keek kwam er water vanaf de bergen omlaag en dat was genieten geblazen en diverse stops gemaakt om dit te fotograferen. Beneden in het dal kregen we nog een mooi toetje voorgeschoteld en wel een oude Britse WO2 landingsvaartuig dat daar ligt weg te roesten

Eenmaal beneden bleek 1 van de hekken naar de vuurtoren vast te zitten en moesten we rechtsomkeerd maken en weer terug gaan rijden. Bij deze waterval werden we in de gaten gehouden door een koppeltje schapen en die lopen overal los op dit eiland en dus ook regelmatig op de weg.....

Toch kom je langs de weg geen dode schapen tegen, maar wel veel dode meeuwen en ook dat is zonde. Na de terugtocht richting bewoonde wereld stond er nog 1 korte rit naar de dichtstbijzijnde fjord op het programma en wel die van waaruit de veerboten vertrekken en dat was meteen ook het leukste dorpje waar we tot op heden geweest zijn; Seysfjordur heet dit havanplaatsje en een aanrader om te bezoeken.

Hier hebben we meteen ook gegeten en daarna weer terug gereden naar ons onderkomen voor deze 2 dagen en een rustige avond op de bank ingelast. Morgen door naar Laugar en dat is maar 200 km verderop en dus kallum an.

Vandaag zou een simpele reisdag worden vanuit Egilsstadir naar Laugar met maar een paar stops in de planning, maar dat liep uiteindelijk iets anders af. We vertrokken over hwy1 richting het westen en de eerste stop was een leuke waterval onderweg en daarna even het binnenland in naar Saenautsel voor een paar oude huisjes die daar in the middle of nowhere zouden staan.

Daarna een kort bezoek gebracht aan het havenplaatsje Vopnafjordur en vanaf daar het binnenland ingereden op weg naar de Dettifoss Watervallen. We wilden eerst naar de oostkant van de watervallen en daarna naar de westkant en dus de 864 opgereden en dat is 40km dirtroad enkele reis naar Dettifoss oost en daar hebben we genoten van deze waterval.

Vanaf daar zijn we iets verder stroomafwaarts gederen naar de Hafragilsfoss waterval en die ook bekeken. Het was ons niet opgevallen dat er ook een pad vanaf de Dettifoss naar de Selfoss liep aan deze oostkant en daar hebben we dus niet gekeken. Daarna weer in de auto en 40km dirtroad terug naar hwy1 en een stukje verder gaat de weg weer rechtsaf maar nu voor 24 km asfaltweg naar Dettifoss west via de 862. Ondertussen liep de klok door......

Onderweg werd het weer slechter, maar dat schampte onze positie en dus droog bij de westoevers aangekomen. Eerst Selfoss bekeken.

Hij is leuk van deze kant, maar echt mooier van de oostkant en zo ook de Dettifoss zelf! Op het internet veel gelezen dat je de westkant doen moet, maar de oostkant is veel belangrijker en mooier!

Daarna was het weer de auto in en de laatste 50km naar Laugar en daar kwamen we om 19.00 uur aan en dat dus maar na 300km rijden vanaf 08.30 uur.

Vandaag de hele dag rondom Lake Myvatn en met niet al te mooi weer, maar we gaan er gewoon voor!

Eerste stop Krafla en Viti, maar het weer was op dat moment erg slecht en dus waren we gauw klaar bovenop deze oude krater.

Weer terug beneden is het maar een klein stukje rijden naar Hverir en de geothermische poelen die daar zijn.

Hier was het absoluut genieten en zonde dat het erg koud was met motregen en daarna door naar Grjotagja voor de warmwatergrotten en de scheur door het land, waar de twee tectonische platen streeds verder uit elkaar gaan.

Hierna gaan we door naar deze oude vulkaan en dat is de Hverfjall en die hebben we beklommen en ook nu was het koud en vochtig op de flanken

De volgende stop was Dimmuborgir voor de lunch en een wandeling door de lavavelden.

Nu gaan we verder langs en rondom het meer rijden en her en der stoppen om te wandelen en naar de vogels en zwanen te kijken.

We vroegen ons af al waarom je niet met een Jeep dit voetpad op mocht rijden, maar dat werd snel duidelijk....

Ondanks het mindere weer hebben we toch een mooie dag gehad rondom het meer en morgen de kortste verplaatsing van deze reis en die is minder dan 100km en dus gaan we lekker met een boot het water op om naar de Walvissen te kijken morgenmiddag!

Vandaag was de route erg simpel. Eerst langs een kleine waterval en daarna door naar Hauganes voor de Whale Tour en daarna weer een klein stukje terug rijden naar Akureyri voor de overnachting. De waterval is maar 9km verwijderd van ons startpunt in Laugar en dus waren we snel ter plaatse en nog voor de busladingen aan toeristen.....

Daarna zijn we gaan rijden richting Akureyri en eerst rij je door een leeg stukje IJsland en daarna ga je de bergkam over en kom je bij de fjord uit en ziet het er allemaal weer heel anders uit.

We wilden graag lunchen in dit tentje, maar die bleek sinds eind augustus al gesloten te zijn voor het seizoen, maar ging een uur later wel ineens voor een buslading toeristen speciaal even open en daarna weer snel dicht....

Met andere woorden; een bultrug is even lang als een pickup truck met aanhanger.Zeg dat dan meteen......

De bergen gaan hier gewoon bijna een kilometer omhoog.

Op dit moment zwemmen er alleen een stuk of 8  bultruggen in de fjord rond en deze hebben we een tijdje geprobeerd te volgen. Een bultrug komt ongeveer een keer of 5 boven om te ademen alvorens voor een minuut of 8 te duiken en dan moet je maar weer gokken waar deze boven zal gaan komen. Iedere keer als de bultrug weer voor de eerste keer boven kwam was het vol gas met de boot in de richting waar hij was en zo te hopen er nog dichtbij te komen alvorens deze weer ging duiken. Na deze eerste twee rondes ben ik bovenop de stuurhut gaan staan bij de spotter om een beter zicht te hebben/krijgen bij de volgende ronde. Na 2 rondes ben ik weer naar beneden gegaan, want zo hoog sta je niet erg stabiel met deze golven.

Omdat het water hier zo helder is kan je ze ook onder water zien zwemmen en kon ik deze zo goed volgen dat ik precies wist wanneer deze boven water zou gaan komen en dus eindelijk ook foto's van de kop kon maken en vaak is die al weer onder water voordat je een foto hebt kunnen maken.

Ondertussen waren we overgestoken naar de andere kant van de fjord waar een ander exemplaar gezien was en daar ook dezelfde achtervolgingen meegemaakt.

Na deze geslaagde tocht heeft de boot voor de haven nog een half uurtje gedobberd om mensen wat kabeljauw te laten vangen met de hengels die aan boord ter beschikking gesteld werden en daarna was het nog maar een klein stukje varen naar de haven en was deze tocht ten einde. Vlak voor de haven nog deze mannetjes eidereenden gezien die al onderweg zijn om hun winterkleed te gaan krijgen. Na een korte rit terug richting Akureyri kwamen we aan bij onze onderdaksplek voor deze nacht en 's avonds laat nog even van het noorderlicht genoten.

Vanmorgen moesten we eerst de ramen van de auto krabben en daar er geen krabber in de auto lag werkte een plastic pasje prima en liet het dunne ijslaagje zo los. Even de aanjager erop en de kachel aan en karren maar!

We zijn naar het noordelijkste puntje van onze reis geweest en dat was Siglufjordur en om daar te komen zijn we door 3 tunnels gereden, waarvan de langste 7 km lang was en 2 tunnels slechts eenbaans waren en zo werd het een spannende onderneming. Het rijden langs deze kust was heerlijk en het weer was mooi, maar wel koud.

Na deze rondrit langs de noordkust zijn we weer af gaan zakken richting Blonduos en zijn gestopt bij het kleine museum van Glaumbaer.

Hierna zijn we doorgereden naar Blonduos voor de lunch en daarna naar de oudste vesting van IJsland, Borgarvirki.

Vanaf hier is het nog maar een klein stukje door rijden naar de waterval van Kologjufur.

Wat ons op valt is dat er hier al veel drietalig op borden staat en de derde taal is....Duits....

Ons onderkomen van Akureyri werd al gerund door Duitsers en ook ons onderkomen van vandaag wordt door Duitsers gerund. En dus ook veel Duitse gasten....

Deze kant op is het open en zonder lichtvervuiling en als het noorderlicht wil meewerken vanavond moet het poging 1 gaan worden om dit te fotograferen.

Het was een droom van mij om ooit eens het noorderlicht goed te kunnen zien en de afgelopen anderhalve week wilde dat maar niet echt lukken. Maandagavond buiten Akureyri al wat kunnen genieten van dit spectakel, maar het was niet al te helder en ver weg en voor de dinsdagavond was wederom kracht 3 ( op 10 ) voorspeld met een bewolkingsgraad van 67% en dus was onze hoop niet al te hoog op dat moment dat we een heuse lichtshow zouden gaan zien die avond. We zaten met een ander Nederlands stel in de gezamenlijke woonkamer van de Guesthouse en hadden de lichten uit gedaan in de hoop al iets te kunnen zien. Even na 22.00 uur wilde ik naar buiten gaan om aldaar te gaan kijken en eigenlijk kwam de rest daar vlak achteraan en eenmaal buiten begon het eerst met een paar kleine flarden aan de verre sterrenhemel en toen bleek ook dat de bewolking bijna volledig was opgelost en we een heldere sterrenhemel konden bewonderen. Wat daarna gebeurde kan ik eigenlijk niet omschrijven, want het was veel te mooi om uit te kunnen leggen en we hebben tot middernacht buiten gestaan en een waanzinnig mooi spectakel kunnen bewonderen en om 23.45 uur werd het zelfs een beetje licht buiten van alle activiteiten die te zien waren. Even na 23.00 uur kwam er ook nog een komeet voorbij en ook dat was een wauw moment. Voor het eerst foto's kunnen maken van het Noorderlicht en lang niet alle plaatjes waren gelukt en was het steeds weer zoeken naar een instelling die op dat moment voldeed en ook dat liep lang niet altijd soepel. Voor een eerste keer met het dak van de auto als statief ben ik zeer tevreden en hoop nog beter plaatjes te kunnen gaan schieten de komende avonden.

Hopelijk vanavond of morgen weer een poging om betere foto's te kunnen gaan maken, want het moet zeker nog een stuk beter kunnen.

Vandaag was de reisdag vanuit Hvammstangi naar Stykkisholmur en dat via de noordelijke route via Holmavik en dan oversteken naar de andere fjord en afzakken naar dit gedeelte van het land. Met redelijk goed weer vertrokken we en al snel klaarde het weer op en werd het een mooie rit langs de fjorden en bergen.

Natuurlijk weer schapen op de weg en dan moet je steeds maar weer afwachten wat ze gaan doen...

Deze oude poort van de begraafplaats leek zo uit een oude Ennio Morricone western gehaald te zijn.

In Holmavik was niet zo erg veel te beleven en na het tanken van de auto weer op pad gegaan zuidwaarts.

In de verte ligt Stykkisholmur al en we zijn heerlijk op tijd in het dorp aangekomen en eerst even lekker rondgewandeld in het dorp alvorens naar de B&B te gaan.

Deze kerk is fraai vormgegeven en steekt af in het landschap er om heen. Morgen een rondrit langs de kust alhier en hopen dat we genoeg mooie dingen tegen gaan komen.

Vandaag een dag met veel mogelijke stops rondom het schiereiland Snaefelssness en Snaefellsjokul gletsjer die in het midden van dit schiereiland ligt. We begonnen in het haventje direct achter onze guesthouse, alwaar een 50 jaar oud scheepswrak ligt op de rotsen tegenover de kade. Deze is destijds losgeslagen tijdens een storm en kapotgeslagen op de stenen.

\

Ook vandaag weer schapen voor ons op de weg en het aan de kant gaan ging niet echt van harte....

Zowel bij de Kirkjufelssfoss als de Baejarfoss waterval zagen we dat er hard gewerkt is aan het verbeteren van zowel de infrastructuur als de bereikbaarheid van de watervallen zelf inclusief de parkeerplaatsen en toegangswegen.

Bij de Baejarfoss waren twee verse muren opgetrokken met zitbankjes en bedekt met een laag graszoden.

Oude boten worden in dorpjes tentoongesteld en wat op de kust beland is en niet meer kan varen laat men gewoon liggen....

Wij probeerden met de Duster nog de Snaefellsjokul op te rijden, maar 2 km onder de gletsjer werd de weg te slecht en hebben we besloten het er niet op te wagen en weer naar beneden af te dalen. Daar stond de explorer klaar voor het komende winterseizoen, als je met dit apparaat wel naar boven kan en zelfs de gletsjer op kan rijden.

Via een stalen trap langs de zijwand deze oude krater bestegen en het uitzicht vanaf hier is erg mooi.

Deze oude boerderij ligt daar vlak bij en heeft de tand des tijds niet doorstaan. De reden voor het verlaten van deze locatie stond niet vermeld.

De volgende krater kon je gewoon in rijden en dus de Duster maar even in het midden geparkeerd voor een plaatje. Dit is de Holaholar krater en de volgende stop is Vatnshellir / Longdrangar.

Op dit stuk strand is ooit een schip vergaan en overal liggen nog losse delen van het schip. Het kwam mij hier wel een beetje "staged" over en dus snel doorgelopen naar de rotsformaties die hiernaast liggen.

Weer een klein stukje verder krijg je Hellnar en Gatsklettur bij Arnarstapi.

Deze rotsen zijn in het voorjaar en zomer een broedlocatie voor de Papegaaiduikers, maar die zijn helaas per begin september al vertrokken naar andere oorden.

Een aparte stop was nog Raudfeldsgja, alwaar je via een spleet tussen twee bergwanden in kunt komen en een heel stuk kunt klimmen met het kleine riviertje mee omhoog.

Wij zijn er ook even een klein stukje in gegaan om te kijken, maar zijn niet verder omhoog gegaan de spleet in.

We hebben een hele leuke dag gehad met veel wisselende uitzichten en 's avonds nog even het dorp uit gereden naar een donker plekje om nog even een kans te hebben op het zien van het Noorderlicht, maar het bleef donker boven in de atmosfeer  en zijn we weer terug gegaan naar het guesthouse in Stykkisholmur.

Vandaag gaan we terug naar Reykjavik en hebben een route gekozen die nog wat bezoekjes aan diverse locaties heeft, maar bij het arriveren op de eerste locatie zagen we dat we ongeveer 4km zouden moeten lopen naar een kleine waterval en daar we er daar al genoeg mooiere van gezien hadden deze maar overgeslagen en weer doorgereden naar de volgende stop en dat was............een waterval.

Het speciale aan deze waterval is dat het water niet van bovenaf komt, maar vanuit de lavavelden en daar doorheen loopt. Dit geeft een apart gezicht en je kunt gewoon bovenop dit lavaveld wandelen als het moet.

Deze Barnafoss waterval was de laatste van het lijstje van de belangrijkste watervallen van IJsland die we nog niet gezien hadden.

Deze AK10 en 1 van haar zusterschepen lagen afgemeerd in de haven van Akranes en met hun ijsbrekerstevens zijn dit zware schepen die het scheepsverkeer open kunnen houden bij ijsgang. Via de enige toltunnel van IJsland terug gereden naar Snorri en de auto daar geparkeerd en nadat we onze kamer gekregen hadden zijn we eerst even lekker onderuit gaan liggen met een muziekje aan alvorens naar de haven te wandelen voor het avondeten en zo een mooi afscheid van deze reis te hebben.

Wel een apart gezicht in de haven; aan de ene kant van de kade heel veel whalewatch schepen en aan de andere kant van diezelfde kade lagen gewoon twee walvisjagers aangemeerd met heel veel beveiligingscamera's daarop gemonteerd, om eventuele actievoerders weg te houden..... Na een heerlijk avondeten zijn we terug gegaan naar Snorri en op tijd gaan slapen. Morgen weer naar huis.

Om 03.50 uur ging de wekker en we waren allebei al wakker en konden dus meteen opstaan en aan de gang! Na het douchen en aankleden meteen de koffers afgesloten en alles ingeladen in de auto en meteen de straat overgestoken om de Duster af te tanken en de zak met lege waterflesjes in de afvalbak te deponeren. De rit naar de luchthaven ging in het donker met al wat spetters op de ramen en na het inleveren van de auto de lange rij in gegaan om eerst je eigen kofferlabels en instapkaarten uit te printen en vervolgens aan te sluiten in de rij voor het inleveren van de koffers. We hebben hierover bijna 50 minuten gedaan en konden toen door naar de douane en daar ging het best vlotjes en waren we zo door de controle heen. Even een broodje en een bakkie koffie genomen en daarna naar gate C32, alwaar een Icelandair Boeing B767 al op ons stond te wachten. Het was ondertussen hard gaan regenen en het weer leek gelijk aan het weer dat we hadden toen we twee weken terug aankwamen op het eiland.

Natte boel buiten en dus een goed moment om de reis af te sluiten en naar huis te vliegen. Icelandair heeft 2 kisten in speciale beschilderingen en de Hekla Aurora kist heb ik al meerdere keren gezien, maar de Glacier kist nog nooit en die wilde ik ook nog wel even in het echt zien en gelukkig kregen we die bij de pushback van de kist te zien en kon ik ook die wens voor deze reis afvinken.

Geen mooie foto natuurlijk, maar gezien is gespot en daar gaat het om! Na een snelle takeoff en climbout naar 10km hoogte vlogen we nog steeds niet boven de wolken en onderweg naar de noordpunt van Schotland stegen we zelfs nog door naar boven de 11km en toen vlogen we wel boven de wolken.

Omdat wij erg hoog vlogen was het een gaaf gezicht om ineens een KLM jumbo op 10 km hoogte de andere kant op te zien vliegen richting Noord Amerika.

Na het passeren van Newcastle begon het dalen en kwamen we voor de kust uit bij Egmond en dus had ik goed gegokt met stoelen te kiezen aan de linkerkant van de kist, want nu vliegen we over onze huizen en kunnen deze ook zien! Egmond, Wormer en mijn eigen buurtje in Assendelft waren goed zichtbaar.

De laatste maanden van de KLM Fokkertjes zijn aangebroken en binnenkort zijn deze schoonheden niet meer te bewonderen op onze Nationale en dat is en blijft jammer...

We zijn weer thuis!

We hebben twee mooie weken gehad in een speciaal land en ons opperbest vermaakt. Voor de echte "rauwe" beleving van IJsland zijn we misschien al te laat geweest, want de infrastructuur wordt snel verbeterd en de wegen voorzien van asfalt en de parkeerterreinen groter en commerciëler en overal verrijzen grote hotels langs de doorgaande routes. Voordat het eventueel een circus kan gaan worden hebben wij nog in elk geval een stuk authentiek IJsland gezien en via de guesthouses meegemaakt, ook al is het persoonlijke contact in deze guesthouses veel beperkter als ik mij had voorgesteld, in tegenstelling tot wat ik in Canada altijd meemaak. Prijstechnisch zit het land ook op een tweesprong, want met een sterker wordende IJslandse kroon is alles nu best duur en kan, volgens mij, niet een veel hogere waarde aan zonder dat dat problemen gaat opleveren. In veel restaurants vinden de mensen de fles water voldoende en bestellen er geen drankjes meer bij om de hoge voedselkosten te drukken. Wildkamperen is ook zo'n probleempje voor de toekomst, vrees ik. Nu al zie je overal in de ochtend minicampers ( bestelauto's met een matras erin ) op de meest gekke plekken geparkeerd staan. IJsland is nog nauwelijks goed bereikbaar voor gehandicapten en het strand het en der nog in de goede bedoelingen. Zie je een prachtige brede parkeerplaats met invalidelogo bij een attraktie houdt het daarbij meteen ook op met het grindpad vanaf die plek met her en der nog grote stenen en oneffenheden op het pad. Maar een enkel restaurant of attraktie gezien met een rolstoelpad en/of oprijpad. Hier moet het land nog echt iets mee gaan doen. De natuur is prachtig en grillig tegelijk en ook sterk afwisselend. Er is al jaren een herbeplantingsproject aan de gang en veel jong groen is aan het groeien en zal het land een beter aanzien gaan geven op dat gebied. Haal je de schapen, paarden en koeien weg is het land leeg............ onderweg hebben wij 1 eland en 1 doodgereden poolvos gezien en daarmee hield het wel op. Heel veel eidereenden en daarbij ook andere eendensoorten, ganzen en wilde zwanen gezien en de huisvogel is de Koperwiek, want die kom je echt overal tegen.  Bijna alles op het wensenlijstje kunnen afvinken en dus zeer tevreden over wat we gezien en meegemaakt hebben. Het weer was ons zeker niet ongunstig gestemd en heeft ons nauwelijk gehinderd tijdens deze vakantie. Als ik besluit om er ooit nog eens een keer naar toe te gaan wil ik dat dan in het voorjaar doen, als alles vol aan het smelten is en de rivieren en watervallen op hun grootst/heftigst zijn en daar dan nog eens van te gaan genieten.  Voor de rest heb ik het wel gezien daar.