• Header Jos 1
  • Header Jos 6
  • Header Jos 7

foto-jos.nl

2017 staat in het teken van IJsland!

Na jaren dit op de bucketlist gezet te hebben en er niet echt mee bezig te zijn geweest moest het er nu maar eens van gaan komen!

Twee weken ingelezen in bestaande routes en toen een excel file geopend en in gaan vullen met wat ik allemaal wilde gaan zien en doen en dan kom je uit op ongeveer 19 dagen voor een vol rondje met daarin bijna alle highlights en wensen en van daaruit verder gaan werken. Ondertussen kwam Albertjan met het bericht dat hij, net als in 2012 naar de Azoren, graag mee wilde en daar was ik erg blij mee. De excel file aangepast met zwarte en rode dagen waarbij de rode dagen optioneel waren en zo kwamen we uit op een minimum van 12 dagen en een maximum van 18 dagen en toen zijn we gaan overleggen en strepen en zo op een reis van 15 dagen uitgekomen. We hoeven geen dag in Reykjavik zelf en geen extra derde dag bij Myvatn en zo zijn we tot een mooie route gekomen.

Dag 1: De vlucht vanuit Amsterdam naar Keflavik, de auto ophalen en via Skogar naar Reykjavik voor de avond en nacht.

Dag 2: De Inner Golden CIrcle rijden en eerst naar de Gullfoss waterval en Geysir en via THingvellir park naar Selfoss en door naar Vik I Myrdal. We beginnen op de plekken die later op de dag veel toeristen trekken en hopen voor die drukte daar weg te zijn en door te kunnen.

Dag 3: Vanuit Vik I Myrdal een rondrit langs de kuststrook met bezoekjes aan onder andere de Seljalandfoss en Skogafoss watervallen en de Solhiemajokull Gletscher

Dag 4: Vanuit Vik I Myrdal langs de kustroute naar Hofn via Skaftafel , Jokursalon en de Falljokul Gletscher.

Dag 5: Vanuit Hofn de Gletchers bezoeken van de Vatnajokull

Dag 6: Vanuit Hofn naar Egilsstadir langs de kustroute met bezoeken aan de mooie kliffen en hopelijk papegaaiduikers

Dag 7: Vanuit Egilsstadir de diverse kustplaatsjes bezoeken en de kliffen bekijken en naar de vogels kijken

Dag 8: Vanuit Egilsstadir naar Myvatn en onderweg reeds de Dettifoss watervallen van zowel de oostkant als westkant bekijken en de Krafla vulkaan bekijken

Dag 9: rondrit rondom het meer en alle bezienswaardigheden vanuit Myvatn

Dag 10: eerst naar Husavik of Hauganes rijden en van daaruit in de middag door naar Akureyri via de Godafoss waterval

Dag 11: Vanuit Akureyri naar Skagafjordur en in de middag door naar Blonduos en omgeving

Dag 12: Vanuit Blonduos naar Stykkisholmur met bezoek aan de Borgarvirki planes en de Kolugjufur waterval

Dag 13 Snaefelssjokul park bezoeken en langs de rotsformaties wandelen

Dag 14: Vanuit Stykkisholmur via Borgarness naar Reykjavik

Dag 15: Terug naar het vliegveld en weer naar Amsterdam vliegen

Voor onderweg hebben we ook een paar film locaties vanuit de serie Game Of Thrones die we willen bezoeken en natuurlijk houden we de optie open om vanuit Husavik of Hauganes nog een Whale Watch tour te gaan doen als we daar zijn voor het walvismuseum. We hebben een 4x4 auto gehuurd ( Suzuki Vitara ) en hebben er erg veel zin in!

Nu eerst de feestdagen doorkomen en dan in het nieuwe jaar aftellen naar september en onze vertrekdatum.