• Header Jos 1
  • Header Jos 7

foto-jos.nl

Hurtigruten 2022 Noorwegen

Eigenlijk was het idee om de Hurtigruten alsnog te gaan doen naar de achtergrond weg gezakt, na de afgelastingen voor 2020 en 2021.
En toen................kwam die singles aanbieding voorbij in de mail en online................
Ik las het op de zaterdagochtend voor pinksteren en kreeg even een glimlach op het gelaat, maar schonk er verder nog even geen aandacht aan.
Met pinksteren begon het vlammetje langzaam weer uit zichzelf te branden en nam het weer bezit van mijn gedachten en toen er toch nog maar weer eens voor gaan zitten om de aanbieding nog eens door te lezen en een kleine berekening te gaan maken van de mogelijke kosten en die waren, ondanks het feit dat je geen toeslag voor alleengebruik van de kamer hoefde te betalen, toch weer aardig verder omhoog gestegen. Van 2020 naar 2021 was de prijs met 300 euro gestegen, maar weer een jaar verder praat je over 600 euro erbij!
900 Euro duurder in 2 jaar dus en dat is best veel te noemen. Met de wetenschap dat het niet te verwachten valt dat het in de komende jaren ooit nog weer eens goedkoper zal gaan worden toch maar besloten mij te gaan melden bij Norske voor informatie. Op de website stonden een paar vertrekdata waarvoor deze aanbieding gold, dus even de agenda geraadpleegd en gekozen voor het vertrek aan boord van de MS Nordkapp op 27 augustus met 29 augustus als alternatief. De Vesteralen staat ook op de lijst, maar deze heeft een vertrekdatum van 4 september en dan zou ik de Geiranger en Svartisen niet kunnen bezoeken en dat zijn twee hoofddoelen van de excursiemogelijkheden tijdens deze reis.

hurtigruten 2022 single

De MS Nordkapp is een 600PAX boot en dus wel wat groter als de Vesteralen, waarmee we eigenlijk zouden willen gaan in de vorige planningen.
Tweede pinksterdag dus de mail verstuurd naar Norske en ook de contactgegevens doorgegeven, net als mijn wensenlijstje.
Norske reageerde direct na de pinksterdagen en gaf aan hiermee aan de slag te gaan en na een paar dagen werd ik gebeld dat er eigenlijk geen i2 kamers meer vrij waren, maar dat er op eentje nog een basic reservering zat en daar zouden ze nog achteraan gaan. Ondertussen Gerard wel ingelicht dat ik nu met deze single aanbieding bezig was en die wenste mij succes.
Op 14 juni kwam het verlossende woord, de kamer is voor mij en dus kan ik gaan boeken!

Bijna alle Covid regels zijn losgelaten, maar op sommige bustrips wordt je nog wel verzocht een mondmasker te dragen en dus neem ik er wel een paar mee.

Dat was in 2021, hopelijk gaat het nu "third time lucky" worden voor mij.

De Hurtigruten reis is op zich al iets heel moois om mee te maken, maar onderweg worden er ook veel mogelijkheden tot het bijwonen van excursies aangeboden en omdat ik het idee heb dat dit geen veelvoud aanvervolgreizen zal gaan opleveren ( zoals destijds na mijn eerste Canada bezoek ) wil ik er best veel gaan doen.
Een kleine opsomming van de aangevinkte mogelijkheden:

Dag 2: Geiranger en Trollstigen / een must do voor mij, daar wil ik naar boven en genieten van de rit en het uitzicht
Dag 3: Trondheim per kajak doorkruisen lijkt mij helemaal geweldig om te doen
Dag 4: Bezoek aan de Svartisen gletsjer per boot en een wandeling naar de voet van deze gletsjer
Dag 5: Bezoek aan Tromso en met de kabelbaan omhoog Mount Storsteinen
Dag 6: Honningsvag oftewel de Noordkaap bezoeken en de vogelpopulatie aldaar.
Dag 7: King Crab expeditie en deze grote joekels eens van dichtbij bekijken en proeven, Deadliest Catch in style
Dag 8: Geen excursie gepland voorlopig, wandelen in Hammerfest en Tromso, easy does it.
Dag 9: vandaag 2 excusries; eerst met de boot rondom de Vesteralen, Harstad en Sortland / gevolgd door de Zeearenden excursie
Dag 10: Geen excursie gepland voorlopig, ook al is de Vega Archipel excursie wel erg mooi.
Dag 11: Molde en The Artic Road
Dit lijstje is ongeveer 1800 euro aan excursiekosten en daar hou ik dus al wel rekening mee.
Totale budget voor deze reis zal tegen de 6,5K komen te zitten en voor 12 dagen is dat best heftig te noemen, want normaal ben ik dit kwijt voor 4 weken Canada.......

Vandaag gaan we eindelijk onderweg!
Na meedere keren uitstel wegens de corona pandemie kon ik nu eindelijk vertrekken en dat deed ik met een Boeing B737-800WL van de KLM, de PH-BCK.

Marijke had mij netjes om half 8 opgehaald en naar Schiphol gebracht, maar de verwachte drukte viel mee en dus zat ik om 09.00 uur rustig met een bakkie koffie te wachten tot 10.45 uur, want toen begon er leven te komen bij de gate. Bij de allereerste oproep of iedereen nog even wilde blijven zitten stonden alle Amerikanen op en parkeerden meteen allemaal vooraan in de rij, de rest volledig blokkerend....
Toch konden we op tijd boarden en vertrekken en zoals ik gehoopt had vanaf de polderbaan!

Mooi over de Zaanstreek en dus home-sweet-home opgestegen en doorgevlogen tot we na een uur vliegen al langs de Noorse kust vlogen.

Mooie aanvliegroute en een goede landing, op een verder vrij rustige luchthaven van Bergen. De koffers hadden we ook snel en toen de arrival hal in en daar stond een privé taxichauffeur al voor mij klaar om me naar de haven te brengen en bij het kantoor van de Hurtigruten af te leveren. Prima geregeld allemaal. Binnen de koffer afgegeven en lekker in de lounge gaan zitten en daar een bakkie koffie en wat te eten gekregen. Rond 3 uur kwam de boot binnen.

Lees meer: Hurtigruten 2022 dag 1

De eerste nacht aan boord was nog even wennen aan de geluiden en dus een paar keer wakker geweest. Om 05.30 uur was ik klaar wakker en stond dus om 06.00 uur op de voorplecht van het schip en heb mij toen voorgenomen om te gaan proberen elke ochtend de eerste foto hier te gaan maken deze reis.

Het is nog vrij donker en de regen dreigt en in deze eerste uren van de dag hebben we wel wat regendruppels gehad. Mijn begin was lekker, want na enkele minuten zag ik al een groep Bruinvissen gaan en dat geeft hoop voor deze reis!
Heerlijk tot even na 7 uur hier gestaan en toen naar binnen gegaan om te douchen en te ontbijten

Gaaf was het om mijn eerste Jan van Genten van dichtbij te zien en er een paar plaatjes van te kunnen maken. Na het ontbijt maakten we een korte tussenstop in Torvik.

Lees meer: Hurtigruten 2022 dag 2

Vanmorgen weer op tijd wakker en dus even op de voorplecht gaan staan voor de startfoto van de dag. Nu voorop en achterop genomen.

Bewolkt met lokale buien deze ochtend. Half 10 kwamen we de haven van Trondheim binnen en gingen er 4 excursies aan wal en dat waren wederom veel mensen.
De kajak trip telde 9 man vandaag en dat was een leuke groep.

Lees meer: Hurtigruten 2022 dag 3

Dag 4 begon met een koude wind buiten op de voorplecht van het schip. Koud, winderig en een beetje vochtig in de lucht.

Lees meer: Hurtigruten 2022 dag 4

Vanmorgen wakker geworden met een graadje of 10 buiten, een licht windje en verspreide regenbuien langs de kust. Meteen al de eerste stop om 07.00 uur in Harstad.

Vanuit Harstad zijn we doorgevaren naar Finnsnes en bij aankomst regende het nog, maar werd daarna al snel droog en knapte het weer op.

Lees meer: Hurtigruten 2022 dag 5

Het was vanmorgen dun koud voor op het dek, maar de uitzichten waren mooi en weer een paar Eagles zien vliegen tussen de bergen.

In de haven van Havoysund een paar plaatjes kunnen maken van een guillymot, oftwel een zeekoet. We kwamen hier aan met regen en vertrokken met een flauw zonnetje.

vanaf hier zetten we de reis voort naar Honningsvag, alwaar we weer van boord gaan voor de volgende excursie.

Lees meer: Hurtigruten 2022 dag 6

Koud, nat en winderig kunnen we de aankomst in Kirkeness omschrijven. De boottochten werden afgeblazen, maar onze king crab tour ging wel door!
Met een busje vanaf de boot naar het botenhuis gebracht en daar lagen twee rhibs klaar voor ons.

Gezien het slechte weer is onze boot direct naar de hut doorgevaren en zal de andere boot even een paar krabben uit de korven gaan halen

Lees meer: Hurtigruten 2022 dag 7

Vanmorgen pas rond half 8 opgestaan en kalm aan gedaan, want ik heb geen excursie in de planning voor vandaag. Eerste stop bij daglicht is Havoysund, alwaar we op de heenweg ook kort gestopt zijn. Vlak na het uitvaren kwam er een noordwaartse Hurtigruten schip de hoek om en kon ik deze nog even fotograferen, alvorens te gaan ontbijten.

Rond 11.00 uur kwamen we aan in de haven van Hammerfest en daar gingen veel mensen van boord, om nog even een uurtje in het stadscentrum rond te kunnen gaan wandelen.

Lees meer: Hurtigruten 2022 dag 8

Jeetje, waar te beginnen vandaag......
Eerst maar het dagelijkse plaatje vanaf de voorplecht dan.

De Kong Harald gaat verder noordwaarts en wij gaan steeds verder zuidwaarts en het weer begint zelfs helemaal op te knappen.

Hier in Harstad zijn we van boord gegaan voor de eerste excursie van de dag, de bustour van Harstad naar Sortland om en door de twee omliggende fjorden.
Nauwelijks vertrokken met de bus en de eerste tussenstop was meteen duidelijk, de Lutherse kerk van het dorp.
Gelukkig bleef er, naast de chauffeur, nog een persoon buiten om de bus te bewaken tijdens deze 10 minuten durende dienst voor de liefhebbers op deze vroege zondagmorgen.

De volgende stop was ook meteen een paar straten verder, het Trondenes museum, met veel aandacht voor de Vikingen die hier leefden, alle omschakelingen van bewoning en geloven en de tweede wereldoorlog. Mooi en ruim opgezet museum.

Lees meer: Hurtigruten 2022 dag 9

Een goede morgen vanaf het water, wederom een blauwe lucht en ook Bertha is er blij mee

Effe lekker heen en weer tuteren tussen twee schepen op deze vroege morgen. We naderen de poolcirkel weer en verzamelen dus op het achterdek.

Lees meer: Hurtigruten 2022 dag 10

Wakker geworden in de haven van Trondheim, alwaar het schip in de vroege morgen aangekomen is. Na het noorderlicht van gisteravond ook vandaag de wekker niet vroeg gezet.

Het uitzicht vanaf de boeg is direct op de MS Otto Sverdrup en het is mooi om te zien dat de nieuwere generatie aan schepen zitplekken voorop hebben, waar die van ons dat niet heeft.

Het lijkt al weer zo lang geleden dat we hier op dag 2 ook lagen.....
Maar goed, wij moeten door en de trossen worden los gegooid en achteruit varend gaan we de haven uit.

In de verte had ik de MS Vesteralen al aan zien komen en dus moesten wij wel aan de kant.

Lees meer: Hurtigruten 2022 dag 11

De laatste dag aan boord alweer en de tijd is toch echt wel weer snel gegaan. Voor 10.00 uur moet de kamer leeg zijn, maar ik ben al 90% klaar met inpakken en na het douchen en ontbijt ben ik er zo mee klaar.

We varen de haven van Floro binnen en dat is de laatste stop voor Bergen.

Laatste ontbijt aan boord en het heeft gesmaakt, zoals al het voedsel aan boord zeer goed te doen was.

Na het verlaten van Floro de koffer afgesloten en in de gang bij de lift neergzet, vanwaar het personeel aan boord de koffer zal overbrengen aan wal naar de ontvangstruimte.